Stäng
Hem  ›  Faq  ›  Frågor Webbshop

Frågor om Webbshop

Låna hem produktprover

Låna hem provbågar

Det går bra att låna hem bågar avsedda för receptglas, på prov, utan kostnad. Maximalt tre st. under tre dagar. Gör så här:

  1. Beställ de glasögon som kan vara av intresse i butiken. Du behöver inte fylla i ditt synrecept.

  2. I Kassan under punkt 2: Lämna ett meddelande här, skriv att du ”Önskar provbågar”. ELLER, på vissa modeller kan du välja att få en provbåge under "Tillval" på artikelsidan.

  3. Välj betalsätt: T.ex. Klarna ”Få först. Betala sen. Betala inom 14 dagar”. Vi aktiverar bara fakturan om du meddelar oss att du vill gå vidare och köpa glasögonen. Om du ångrar dig annulleras din beställning.

  4. Använd bifogat returporto när du returnerar bågen/bågarna.

  5. Om du vill ändra i din ursprungsbeställning gör helst en ny beställning i butiken så att modell, färg, glas, tillval, pris etc. blir rätt. Om du vill kan vi gör ändringarna åt dig, vänligen lämna denna information med returen. Blir det ett högre pris får du betala mellanskillnaden i förskott.

  6. Meddela oss om du gjort en ny beställning, så annullerar vi den gamla! 

  7. Mejla ditt synrecept eller bifoga med returen, om du inte redan fyllt i det vid beställningen.

Byten och returer

Bytes och returrätt

Du har full retur och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. Om du returnerar receptglasögon får synreceptet inte vara äldre än 3 månader räknat från beställningsdatumet för att vi ska acceptera returen. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. Alla varor som skickas tillbaka, måste vara packade i påse eller kartong.
För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i s.k. "väsentligt oförändrat skick". Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.
Vi uppskattar om du uppger orsak till returen så att vi kan förbättra vårt erbjudande. Returnera varan tillsammans med uppgifter om kund och/eller ordernummer. Detta påskyndar hanteringen utav din retur.
Du måste själv bekosta returporto. Retur skickas till: Webboptik, Box 555 95, 102 04 Stockholm. Det är mest ekonomiskt att skicka returen som en brevförsändelse (max 2 Kg.)


Om du vill byta en vara: Gör ett nytt köp och returnera den vara du inte önskar. Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.

Betalningssätt

Webboptik samarbetar med Klarna och erbjuder dig att betala din beställning på olika sätt. Du kan betala med kort, direktbetalning via din bank, mot faktura via Klarna Faktura eller delbetalning via Klarna Konto.

Kortbetalning Du kan betala med VISA eller Mastercard. Betalningen är skyddad och ditt kortnummer skickas genom en krypterad uppkoppling (SSL) direkt till din bank. Inga extra avgifter tillkommer.

Direktbetalning Vid en direktbetalning kan du via din egen internetbank betala via ditt vanliga bankkonto. Du dirigeras direkt till din bank för omedelbar betalning. Inga extra avgifter tillkommer.

Fakturabetalning via Klarna Faktura Faktura är en smidig lösning för dig som vill beställa idag men betala senare. Fakturan skickas av Klarna via e-post samma dag som din beställning, och betaltiden är 14 dagar. Inga extra avgifter tillkommer. Läs mer under Betalningsvillkor för Klarna Faktura

Delbetalning Med delbetalning betalar du i din egen takt med minst 50 kr per månad. Du kan välja att dela din betalning på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. Läs mer under Delbetalning.

Klarna Konto Med Klarna Konto betalar du i din egen takt med minst 50 kr per månad. Du betalar alltså valfri summa varje månad och alla dina köp samlas på en smart månadsfaktura. Det minsta du kan betala in är 1/24 av beloppet som återstår, dock minst 50 kronor. Men utöver det kan du välja från månad till månad. Läs mer under Betalningsvillkor för Klarna Konto.

Tillägg på beställningen: I efterhand kanske du vill lägga till någon artikel eller glasbegandling, etc. Betalning för denna artikel eller tjänst kan ske via Swish, via Bankgiro, eller att vi skapar en ny betalning via Klarna och skickar en länk till din e-postlåda som du klickar på och betalar. Meddela oss hur du vill betala!

Klarna Check-out

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna Faktura eller Klarna Konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout. Se Klarnas fullständiga villkor för Klarna Checkout.

Återbetalningar

Om du har betalat för mycket eller av någon annan anledning ska få tillbaka pengar från Klarna, skickas ett återbetalningsmail till e-postadressen du angav vid köpet. Mailet innehåller mer information, en länk till ett återbetalningsformulär samt ditt ärendenummer. Tänk på att alltid ange ditt ärendenummer innan du skickar in uppgifterna. Självklart går det även bra att flytta pengarna till en pågående delbetalning eller aktiv faktura hos Klarna. Kontakta Klarnas kundservice för hjälp med detta.

Personuppgiftslagen

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Webboptik får inga uppgifter om ditt personnummer. Av säkerhetsskäl kontrollerar vi att den adress som du har angivit stämmer överens med din folkbokförda adress. Överföring sker med SSL-kryptering. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Genom att använda Klarna Faktura godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES‐området.

Köpvillkor

Köpvillkor

Dessa köpvillkor är viktiga eftersom de reglerar förhållandet mellan dig och Webboptik. De påverkar dina legala rättigheter och skyldigheter. Ta gärna en stund och läs igenom dessa köpvillkor!

Fraktfritt

Om du handlar för minst 400 kr. så skickas din leverans fraktfritt inom Sverige!

Låna hem provbågar

Det går bra att låna hem bågar avsedda för receptglas, på prov, utan kostnad. Maximalt tre st. under tre dagar. Gör så här:

  1. Beställ de glasögon som kan vara av intresse i butiken. Du behöver inte fylla i ditt synrecept.
  2. I Kassan under punkt 2: Lämna ett meddelande här, skriv att du ”Önskar provbågar”
  3. Välj betalsätt: T.ex. Klarna ”Få först. Betala sen. Betala inom 14 dagar”. Vi aktiverar bara fakturan om du meddelar oss att du vill gå vidare och köpa glasögonen. Om du ångrar dig annulleras din beställning.
  4. Använd bifogat returporto när du returnerar bågen/bågarna.
  5. Om du vill ändra i din ursprungsbeställning gör helst en ny beställning i butiken så att modell, färg, glas, tillval, pris etc. blir rätt. Om du vill kan vi gör ändringarna åt dig, vänligen lämna denna information med returen. Blir det ett högre pris får du betala mellanskillnaden i förskott.
  6. Meddela oss om du gjort en ny beställning, så annullerar vi den gamla! 
  7. Mejla ditt synrecept eller bifoga med returen, om du inte redan fyllt i det vid beställningen.

 

Bytes och returrätt

Du har full retur och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. Om du returnerar receptglasögon får synreceptet inte vara äldre än 3 månader räknat från beställningsdatumet för att vi ska acceptera returen. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. Alla varor som skickas tillbaka, måste vara packade i påse eller kartong.
För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i s.k. "väsentligt oförändrat skick". Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.
Vi uppskattar om du uppger orsak till returen så att vi kan förbättra vårt erbjudande. Returnera varan tillsammans med uppgifter om kund och/eller ordernummer. Detta påskyndar hanteringen utav din retur.
Du måste själv bekosta returporto. Retur skickas till: Webboptik, Box 555 95, 102 04 Stockholm. Det är mest ekonomiskt att skicka returen som en brevförsändelse (max 2 Kg.)
Om du vill byta en vara: Gör ett nytt köp och returnera den vara du inte önskar. Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.

Orderbekräftelse

När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om något känns oklart.
Om du önskar ändra en beställning i efterhand kontaktar ni kundtjänst med din fråga så ser vi om vi kan hjälpa dig! Vid ändringar i order som redan levererats gäller särskilda villkor.


Utlämningsställe

Paketet levereras, som brev, direkt hem till dig om det är max. 30 mm. högt. Det gäller exempelvis för läsglasögon. Om paketet är högre levereras det till närmaste utlämningsställe. Så snart paketet har anlänt till ditt utlämningsställe så skickas en avisering. Ta med aviseringen och legitimationen när du hämtar försändelsen! Du kan även använda ditt kollinummer för att lösa ut din order.


Leveranstid

Se information vid respektive artikel! Leveranstiden är vanligtvis 1-2 arbetsdagar från beställningsdagen för lagervaror. Vid slut i lager finns vanligtvis produkten hemma hos oss inom 4-8 arbetsdagar. För beställningsvaror som t.ex. receptslipade glas och progressiva läsglasögon är leveranstiden 5-15 arbetsdagar. Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella prisfel.

Dröjsmål i leverans
Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om du vill annullera en försenad vara, vänligen kontakta kundtjänst. Webboptik tar inte ansvar för någon som helst skada som uppkommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits. Vi kontaktar er om leveransen är försenad och det är viktigt att du erhåller varan inom viss tid.


Transport

Transporterna sker med hjälp av Postnord och DHL.

EJ uthämtat paket

För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 100 SEK. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 50 SEK samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ”ej uthämtat” och debiteras därefter.


Priser

Alla priser på Webboptik är angivna i SEK, inklusive moms. Inga avgifter tillkommer vid kortbetalning och inköp över 400 kr. På din beställning tillkommer fraktkostnad, 35 kr., om beställningen understiger 400 kr.

 

Betalning

Det finns flera sätt att betala på när du handlar hos oss. Du kan betala med konto/kreditkort, med direktbetalning via din banks internetbank (Handelsbanken, Swedbank, Nordea eller SEB). Du kan även betala mot faktura med 14 dagars betaltid eller olika typer av delbetalning upp till 24 månader via Klarna. Läs mer om Klarna här

KLARNA FAKTURA - BETALA OM 14 DAGAR & DIREKTBETALNING

Väljer du att betala med Klarna Faktura så skickas fakturan med e-post när varan skickas.  Fakturan ska betalas inom 14 dagar.  Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna AB. 
Läs mer om Klarna här


Kortbetalning – Smidigt och säkert

Vi erbjuder våra kunder att betala direkt online med kortbetalning. Ingen kortavgift debiteras. Vi förbehåller oss rätten att neka köpet om kortet saknar giltighet eller om köpesumman inte finns tillgänglig för debitering.

För att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar på Webboptik online samarbetar vi med DIBS för inlösen av konto-/kreditkortsbetalningar. DIBS garanterar snabb och säker betalning och uppfyller kraven för PCI-DSS. Säkerheten är en av de viktigaste hörnpelarna i DIBS lösningar. DIBS är certifierade av både svenska och utländska banker och kortföretag. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till DIBS och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Webboptik. Observera att du måste ha målsmans tillstånd för att handla på Webboptik om du är under 18 år!
Läs mer om DIBS här

 

BETALNINGSVILLKOR

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på Webboptik. Genom att beställa varor på Webboptik accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18 år för att få göra en kortbetalning på Webboptik
Vid beställning hos kundtjänst betalar du mot postförskott eller genom förskottsbetalning till vårt bankgiro. Av säkerhetsskäl accepterar vi inte kortbetalning vid beställning hos kundtjänst.

 

Äganderätt

Alla varor förblir Webboptiks egendom till dess fulla betalning kommit bolaget tillhanda.
Webboptik förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter skyddas av personuppgiftslagen. Denna lag bygger på EU-direktiv från 1995 och avser att öka skyddet för privatpersoners personliga integritet med hänsyn till det ökade antalet register och sammanställningar som lagras elektroniskt.
Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får ta del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av Webboptik i egenskap av personuppgiftsansvarig. Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig. I detta syfte har vi också behov av att kunna föra över dessa uppgifter till våra samarbetspartners. Informationen som samlas för att kunden ska kunna genomföra ett köp används endast för detta ändamål och kommer inte att spridas till någon utomstående, förutom i samband med att din beställning behandlas.
Leveransadress och leveransvillkor är information som endast vår fraktpartner och våra leverantörer får ta del av. I praktiken innebär det att alltså denna typ av information ligger utanför vår direkta kontroll.
Du har alltid möjlighet att ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta får du ändra uppgifterna samt även välja att ta bort dem.

Ångerfrist och meddelande

Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från Webboptik eller genom vår kundtjänst har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta på info@webboptik.se
För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:
• ordernummer
• fakturanummer
• titel på de produkter du vill returnera.
Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.
Återbetalningen för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom 30dagar. 


Reservationer

Webboptik reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.
Webboptik förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.


Force Majeure

Webboptik är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.


Lagen om distanshandel

Webboptik följer lagen om distanshandel. Läs mer här

Tvist

Vid eventuell tvist kommer Webboptik att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationerl

GDPR - Dataskyddsförordningen inom EU

Vi är försiktiga och värnar om din personliga integritet, alltid med dina intressen och rättigheter i fokus. Vi kommer aldrig sälja era uppgifter till utomstående. Vi använder endast dina personuppgifter för att kunna fullfölja våra tjänster, service och nyhetsbrev.

Vill du veta mer, har synpunkter eller vill att vi tar bort dina uppgifter är du varmt välkommen att kontakta oss direkt!

Vårt organsisationsnummer är: 556737-7279

Stort sortiment Låga priser Fraktfritt över 400kr

Din kundvagn(0 st)

Varukorgen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan
400 kr kvar till fri frakt
Stort sortiment Låga priser Fraktfritt över 400kr