Fraktfritt över 400 kr

FRÅGOR & SVAR

Här hittar du vanliga frågor och svar. Kontakta oss om du inte får svar på din fråga genom att maila till info@webboptik.se !

Avdelning 1

Synfel
Synfel är vanligt förekommande och kan oftast enkelt korrigeras med linser eller glasögon. Det finns i stort sett fyra olika typer av synfel:

1) Översynthet (hyperopi, långsynthet) - man ser sämre på närmare håll (glasen har plusstyrka).

2) Närsynthet (myopi) - man ser sämre på längre håll (glasen har minusstyrka).

3) Astigmatism - man ser inte skarpt då ljusets brytpunkt får skärpa i olika vinklar (glasen har cylinder och axel). Detta synfel är oftast kombinerat med antingen översynthet eller närsynthet.

4) Ålderssynthet (presbyopi) - man ser sämre på nära håll och får svårt att läsa liten text p.g.a. att ögat har svårare att anpassa sig (glasen har en extra styrka/addition).
Glasögontyper
De vanligaste typerna av glasögon är avståndsglasögon, läsglasögon, terminalglasögon och progressiva glasögon: Avståndsglasögon Korrigerar synen för att du ska se bra på avstånd. Avståndsglasögon korrigerar närsynthet (minus-styrkor), översynthet (plus-styrkor) och brytningsfel (astigmatism).

Läsglasögon Läsglasögon är för dig som har problem med närseendet och har ett begränsat skärpedjup. De är anpassade för dig som bara har behov av att se på ett enda avstånd.

Progressiva läsglasögon, De kallas även för närprogressiva glasögon eller rumsprogressiva glasögon. De korrigerar ålderssynthet (presbyopi). I övre delen av glaset finns styrkor för avstånd, ca 1-2 meter, och i nedre delen finns styrkor för läsavstånd, ca 40 cm. Däremellan ändras styrkorna gradvis mellan avståndsstyrkan och närstyrkan. Våra progressiva läsglasögon har ett mycket attraktivt pris, 395 kr.

Terminalglasögon, datorglasögon Terminalglasögon. De är glasögon som är anpassade för dig som arbetar framför datorn. Glaset har en styrka som är utformad för att passa avståndet till dataskärmen. Med terminalglas skyddar du dina ögon i arbetssituationer där det behövs och kan på så sätt hålla koncentration uppe längre.

Progressiva glasögon, Korrigerar ålderssynthet (presbyopi). I övre delen av glaset finns styrkor för oändligt avstånd och i nedre delen finns styrkor för läsavstånd. Däremellan ändras styrkorna gradvis mellan avståndsstyrkan och närstyrkan.
Styrkor och pupillavstånd
På ditt glasögonrecept hittar du de värden du behöver för att beställa våra produkter med receptglas. Om du inte har receptet kan du begära att få ut det från din optiker. Det har du rätt till enligt patientjournallagen. Beroende på vilket synfel du har hittar du kombinationer av nedan beskrivna värden. Kom ihåg att ange värden både för höger öga (OD) och vänster öga (OS).

Styrka/power/sfär/sphere Minus-värden talar om att du är närsynt och plus-värden att du är översynt.

Cyl/Cylinder Det första värdet för korrektion av brytningsfel (astigmatism) anger hur stort ditt brytningsfel är.

Ax/Axis/Axel Det andra värdet för korrektion av brytningsfel (astigmatism) anges i grader och talar om var på ögat ditt brytningsfel sitter.

Pupillavstånd/PD Anger avståndet mellan dina två pupiller i millimeter. Värdet 62 mm (höger + vänster öga) är ett standardvärde som i de flesta fall fungerar bra. Det använder vi på våra läsglasögon. Vet du ditt PD ange detta i meddelandefältet "Kassan" vid beställning av progressiva läsglasögon för höger respektive vänster öga.

Addition / ADD Värdet för korrektion av ålderssynthet (presbyopi) och används för progressiva glas.
Om pupillavståndet inte finns i receptet?
Om pupillavståndet inte finns markerat på ditt recept kan du använda det förifyllda standardvärdet (62) som i de flesta fall fungerar bra. Du kan annars enkelt mäta ut pupillavståndet själv. Gör så här: 1. Be en annan person om hjälp 2. Sätt en linjal nedanför dina ögon och titta rakt framför dig. 3. Låt den andra personen läsa av avståndet i millimeter mellan dina pupiller. 4. Upprepa gärna mätningen några gånger för att säkerställa att avståndet blir rätt.
Betalningssätt
Webboptik samarbetar med Klarna och erbjuder dig att betala din beställning på olika sätt. Du kan betala med kort, direktbetalning via din bank, mot faktura via Klarna Faktura eller delbetalning via Klarna Konto.

Kortbetalning Du kan betala med VISA eller Mastercard. Betalningen är skyddad och ditt kortnummer skickas genom en krypterad uppkoppling (SSL) direkt till din bank. Inga extra avgifter tillkommer.

Direktbetalning Vid en direktbetalning kan du via din egen internetbank betala via ditt vanliga bankkonto. Du dirigeras direkt till din bank för omedelbar betalning. Inga extra avgifter tillkommer.

Fakturabetalning via Klarna Faktura Faktura är en smidig lösning för dig som vill beställa idag men betala senare. Fakturan skickas av Klarna via e-post samma dag som din beställning, och betaltiden är 14 dagar. Inga extra avgifter tillkommer. Läs mer under Betalningsvillkor för Klarna Faktura

Delbetalning Med delbetalning betalar du i din egen takt med minst 50 kr per månad. Du kan välja att dela din betalning på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. Läs mer under Delbetalning.

Klarna Konto Med Klarna Konto betalar du i din egen takt med minst 50 kr per månad. Du betalar alltså valfri summa varje månad och alla dina köp samlas på en smart månadsfaktura. Det minsta du kan betala in är 1/24 av beloppet som återstår, dock minst 50 kronor. Men utöver det kan du välja från månad till månad. Läs mer under Betalningsvillkor för Klarna Konto.
Klarna CheckOut
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna Faktura eller Klarna Konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout. Se Klarnas fullständiga villkor för Klarna Checkout.
Återbetalningar
Om du har betalat för mycket eller av någon annan anledning ska få tillbaka pengar från Klarna, skickas ett återbetalningsmail till e-postadressen du angav vid köpet. Mailet innehåller mer information, en länk till ett återbetalningsformulär samt ditt ärendenummer. Tänk på att alltid ange ditt ärendenummer innan du skickar in uppgifterna. Självklart går det även bra att flytta pengarna till en pågående delbetalning eller aktiv faktura hos Klarna. Kontakta Klarnas kundservice för hjälp med detta.
Personuppgiftslagen
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Av säkerhetsskäl kontrollerar vi att den adress som du har angivit stämmer överens med din folkbokförda adress. Överföring sker med SSL-kryptering. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Genom att använda Klarna Faktura godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES‐området.
Köpvillkor
Leverans Vi skickar alltid våra försändelser med A-post för snabbast möjliga leverans, leveranstider kan dock variera beroende på om produkten finns i lager eller ej, från 1-10 dagar. Undantag är vissa specialglas med lång leveranstid till dykmasker. Då finns information om leveranstiden tillsammans med produktinformationen. Vid försenad leverans har du rätt att häva köpet om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid. Ångerrätt För oss på Webboptik slutar inte vårt uppdrag när vi skickat din beställning, det är först när du fått varorna och kontrollerat att allt är i sin ordning som vi är färdiga med din order. Vi vill helt enkelt att du ska vara nöjd med din order! Du ska kunna känna dig trygg när du handlar hos oss, därför har du 14 dagars ångerrätt från det datum du mottagit din order. Returer & Byten Du har full retur och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. Alla varor som skickas tillbaka, måste vara packade i påse eller kartong. För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Vi uppskattat om du uppger orsak till returen så att vi kan förbättra vårt erbjudande. Returnera varan tillsammans med uppgifter om kund och/eller ordernummer. Detta påskyndar hanteringen utav din retur. Du måste själv bekosta returporto. Retur skickas till: Webboptik, Box 555 95, 102 04 Stockholm. Det är mest ekonomiskt att skicka returen som en brevförsändelse (max 2 Kg.) Om du vill byta en vara: Gör ett nytt köp och returnera den vara du inte önskar. Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel. Om du redan har betalat för din order men vill häva köpet, sker återbetalning till det betalsätt som du använt vid köp. Om du har betalat din order med betalkort, sker återbetalningen till samma kort. Om du har betalat med direktbetalning eller mot faktura, ber vi dig meddela oss kontonummer som vi ska sätta pengarna på. Återbetalningen tar vanligtvis cirka 5 arbetsdagar från det datum vi mottagit din retur. Vi meddelar dig via e-post när returen har behandlats av oss. Om du returnerar en produkt som du delbetalar, betalar vi tillbaka summan som du betalat in exklusive ränta och avgifter. Vid delbetalning tar återbetalningen vanligtvis cirka 10 arbetsdagar från det datum vi mottagit din retur. Reklamationer Skulle din produkt vara trasig vid leverans har du rätt att reklamera den. Du måste reklamera din vara inom skälig tid efter det att du märkt, eller borde ha märkt felet. För att reklamera din vara ta kontakt med vår kundtjänst maila info@webboptik.se Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Produktgaranti Vi ger dig två års produktgaranti på samtliga produkter. Produktgarantin avser produktionsfel och omfattar inte skador som uppkommit av normalt slitage, yttre skador, eller på grund av felaktigt bruk.

Avdelning 2

Synfel
Synfel är vanligt förekommande och kan oftast enkelt korrigeras med linser eller glasögon. Det finns i stort sett fyra olika typer av synfel: 1) Översynthet (hyperopi, långsynthet) - man ser sämre på närmare håll (glasen har plusstyrka). 2) Närsynthet (myopi) - man ser sämre på längre håll (glasen har minusstyrka). 3) Astigmatism - man ser inte skarpt då ljusets brytpunkt får skärpa i olika vinklar (glasen har cylinder och axel). Detta synfel är oftast kombinerat med antingen översynthet eller närsynthet. 4) Ålderssynthet (presbyopi) - man ser sämre på nära håll och får svårt att läsa liten text p.g.a. att ögat har svårare att anpassa sig (glasen har en extra styrka/addition).
Glasögontyper
De vanligaste typerna av glasögon är avståndsglasögon, läsglasögon, terminalglasögon och progressiva glasögon: Avståndsglasögon Korrigerar synen för att du ska se bra på avstånd. Avståndsglasögon korrigerar närsynthet (minus-styrkor), översynthet (plus-styrkor) och brytningsfel (astigmatism). Läsglasögon Läsglasögon är för dig som har problem med närseendet och har ett begränsat skärpedjup. De är anpassade för dig som bara har behov av att se på ett enda avstånd. Progressiva läsglasögon, De kallas även för närprogressiva glasögon eller rumsprogressiva glasögon. De korrigerar ålderssynthet (presbyopi). I övre delen av glaset finns styrkor för avstånd, ca 1-2 meter, och i nedre delen finns styrkor för läsavstånd, ca 40 cm. Däremellan ändras styrkorna gradvis mellan avståndsstyrkan och närstyrkan. Våra progressiva läsglasögon har ett mycket attraktivt pris, 395 kr. Terminalglasögon, datorglasögon Terminalglasögon. De är glasögon som är anpassade för dig som arbetar framför datorn. Glaset har en styrka som är utformad för att passa avståndet till dataskärmen. Med terminalglas skyddar du dina ögon i arbetssituationer där det behövs och kan på så sätt hålla koncentration uppe längre. Progressiva glasögon, Korrigerar ålderssynthet (presbyopi). I övre delen av glaset finns styrkor för oändligt avstånd och i nedre delen finns styrkor för läsavstånd. Däremellan ändras styrkorna gradvis mellan avståndsstyrkan och närstyrkan.
Styrkor och pupillavstånd
På ditt glasögonrecept hittar du de värden du behöver för att beställa våra produkter med receptglas. Om du inte har receptet kan du begära att få ut det från din optiker. Det har du rätt till enligt patientjournallagen. Beroende på vilket synfel du har hittar du kombinationer av nedan beskrivna värden. Kom ihåg att ange värden både för höger öga (OD) och vänster öga (OS). Styrka/power/sfär/sphere Minus-värden talar om att du är närsynt och plus-värden att du är översynt. Cyl/Cylinder Det första värdet för korrektion av brytningsfel (astigmatism) anger hur stort ditt brytningsfel är. Ax/Axis/Axel Det andra värdet för korrektion av brytningsfel (astigmatism) anges i grader och talar om var på ögat ditt brytningsfel sitter. Pupillavstånd/PD Anger avståndet mellan dina två pupiller i millimeter. Värdet 62 mm (höger + vänster öga) är ett standardvärde som i de flesta fall fungerar bra. Det använder vi på våra läsglasögon. Vet du ditt PD ange detta i meddelandefältet "Kassan" vid beställning av progressiva läsglasögon för höger respektive vänster öga. Addition / ADD Värdet för korrektion av ålderssynthet (presbyopi) och används för progressiva glas.
Om pupillavståndet inte finns i receptet?
Om pupillavståndet inte finns markerat på ditt recept kan du använda det förifyllda standardvärdet (62) som i de flesta fall fungerar bra. Du kan annars enkelt mäta ut pupillavståndet själv. Gör så här: 1. Be en annan person om hjälp 2. Sätt en linjal nedanför dina ögon och titta rakt framför dig. 3. Låt den andra personen läsa av avståndet i millimeter mellan dina pupiller. 4. Upprepa gärna mätningen några gånger för att säkerställa att avståndet blir rätt.
Betalningssätt
Webboptik samarbetar med Klarna och erbjuder dig att betala din beställning på olika sätt. Du kan betala med kort, direktbetalning via din bank, mot faktura via Klarna Faktura eller delbetalning via Klarna Konto. Kortbetalning Du kan betala med VISA eller Mastercard. Betalningen är skyddad och ditt kortnummer skickas genom en krypterad uppkoppling (SSL) direkt till din bank. Inga extra avgifter tillkommer. Direktbetalning Vid en direktbetalning kan du via din egen internetbank betala via ditt vanliga bankkonto. Du dirigeras direkt till din bank för omedelbar betalning. Inga extra avgifter tillkommer. Fakturabetalning via Klarna Faktura Faktura är en smidig lösning för dig som vill beställa idag men betala senare. Fakturan skickas av Klarna via e-post samma dag som din beställning, och betaltiden är 14 dagar. Inga extra avgifter tillkommer. Läs mer under Betalningsvillkor för Klarna Faktura Delbetalning Med delbetalning betalar du i din egen takt med minst 50 kr per månad. Du kan välja att dela din betalning på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. Läs mer under Delbetalning . Klarna Konto Med Klarna Konto betalar du i din egen takt med minst 50 kr per månad. Du betalar alltså valfri summa varje månad och alla dina köp samlas på en smart månadsfaktura. Det minsta du kan betala in är 1/24 av beloppet som återstår, dock minst 50 kronor. Men utöver det kan du välja från månad till månad. Läs mer under Betalningsvillkor för Klarna Konto.
Klarna CheckOut
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna Faktura eller Klarna Konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout. Se Klarnas fullständiga villkor för Klarna Checkout.
Återbetalningar
Om du har betalat för mycket eller av någon annan anledning ska få tillbaka pengar från Klarna, skickas ett återbetalningsmail till e-postadressen du angav vid köpet. Mailet innehåller mer information, en länk till ett återbetalningsformulär samt ditt ärendenummer. Tänk på att alltid ange ditt ärendenummer innan du skickar in uppgifterna. Självklart går det även bra att flytta pengarna till en pågående delbetalning eller aktiv faktura hos Klarna. Kontakta Klarnas kundservice för hjälp med detta.
Personuppgiftslagen
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Av säkerhetsskäl kontrollerar vi att den adress som du har angivit stämmer överens med din folkbokförda adress. Överföring sker med SSL-kryptering. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Genom att använda Klarna Faktura godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES‐området.
Köpvillkor
Leverans Vi skickar alltid våra försändelser med A-post för snabbast möjliga leverans, leveranstider kan dock variera beroende på om produkten finns i lager eller ej, från 1-10 dagar. Undantag är vissa specialglas med lång leveranstid till dykmasker. Då finns information om leveranstiden tillsammans med produktinformationen. Vid försenad leverans har du rätt att häva köpet om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid. Ångerrätt För oss på Webboptik slutar inte vårt uppdrag när vi skickat din beställning, det är först när du fått varorna och kontrollerat att allt är i sin ordning som vi är färdiga med din order. Vi vill helt enkelt att du ska vara nöjd med din order! Du ska kunna känna dig trygg när du handlar hos oss, därför har du 14 dagars ångerrätt från det datum du mottagit din order. Returer & Byten Du har full retur och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. Alla varor som skickas tillbaka, måste vara packade i påse eller kartong. För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Vi uppskattat om du uppger orsak till returen så att vi kan förbättra vårt erbjudande. Returnera varan tillsammans med uppgifter om kund och/eller ordernummer. Detta påskyndar hanteringen utav din retur. Du måste själv bekosta returporto. Retur skickas till: Webboptik, Box 555 95, 102 04 Stockholm. Det är mest ekonomiskt att skicka returen som en brevförsändelse (max 2 Kg.) Om du vill byta en vara: Gör ett nytt köp och returnera den vara du inte önskar. Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel. Om du redan har betalat för din order men vill häva köpet, sker återbetalning till det betalsätt som du använt vid köp. Om du har betalat din order med betalkort, sker återbetalningen till samma kort. Om du har betalat med direktbetalning eller mot faktura, ber vi dig meddela oss kontonummer som vi ska sätta pengarna på. Återbetalningen tar vanligtvis cirka 5 arbetsdagar från det datum vi mottagit din retur. Vi meddelar dig via e-post när returen har behandlats av oss. Om du returnerar en produkt som du delbetalar, betalar vi tillbaka summan som du betalat in exklusive ränta och avgifter. Vid delbetalning tar återbetalningen vanligtvis cirka 10 arbetsdagar från det datum vi mottagit din retur. Reklamationer Skulle din produkt vara trasig vid leverans har du rätt att reklamera den. Du måste reklamera din vara inom skälig tid efter det att du märkt, eller borde ha märkt felet. För att reklamera din vara ta kontakt med vår kundtjänst maila info@webboptik.se Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Produktgaranti Vi ger dig två års produktgaranti på samtliga produkter. Produktgarantin avser produktionsfel och omfattar inte skador som uppkommit av normalt slitage, yttre skador, eller på grund av felaktigt bruk.
Stäng